Gemak maar schokkend

19 april 2021 - Da’an District, Taiwan

Dat Azië bekend staat om zijn grote steden met een 24/7 leven was me al duidelijk in Shanghai en Tokyo. Maar Taiwan spant hier toch echt de kroon. Vol trots heb ik een appartementje gevonden met (soort van) keuken en tevens ook nog wat kookgerei gekocht. Op deze manier dacht ik goed op mijn budget te kunnen letten. Na tweemaal koken blijkt dat uiteten nog goedkoper (en lekkerder) is. Maar het toppunt van gemak hier zijn toch echt de convenience stores. Deze Convenience stores (vergelijkbaar met AH TOGO) vind je letterlijk op elk kruispunt. Meestal 2 per kruispunt. Deze winkeltjes zijn 24/7 open, kun je alle belangrijke dingetjes halen, warm eten, alle rekeningen betalen (zoals telefoon of stroom), printen, taxi bestellen, tickets kopen van vervoer tot concerten, pakketjes afhalen of verzenden en nog veel meer dingen die ik nu vergeten ben. Om een voorbeeld te geven, Ik heb 6 convenience stores van mijn appartementje die je binnen 3 minuten te voet kunt bereiken. Verder zijn alle andere winkels standaard tot 23:00 open.

Het gemak van het leven hier zit zich niet alleen in de convenience stores maar ook in het openbaar vervoer. Met 1 OV kaart kun je al het vervoer gebruiken (ook taxi en share bikes) en tevens in de winkels mee betalen. Als de metro of bus je niet binnen 20 minuten op je bestemming heeft dan pak je gewoon een scooter of fiets op de straat. Overal heb je van de ‘shared’ elektrische scooters die je met de app kunt traceren, je loopt er naar toe, scooter sprint aan geeft je een helm en weg ben je. De scooter kun je vervolgens overal neerzetten. Als je wat meer wilt genieten pak je gewoon de shared bikes en fiets je op je gemak de stad door. Zo’n scooter ritje kost ongeveer zo’n 80 cent en de fiets een kwart hier van.

Naast het gemak heb ik hier ook wel een schokkende ervaring meegemaakt. Gisteren was er namelijk een aardbeving van 6.2 op de schaal van 7 in Taiwan. Nu gebeuren er hier bijna dagelijks aardbevingen, maar deze was toch redelijk groot. We waren in de nightmarket buiten aan het eten, toen ineens ieders mobiel afging met een aardbeving waarschuwing. Zo’n halve minuut later kwam de eerste schok. Heel apart hoe je op zo’n massieve ondergrond staat, maar voelt als je op een springkussen zit en naast jou iemand staat te springen. Gelukkig waren we niet in het appartementje want daar voelt het schijnbaar veel erger vanwege de hogere verdieping. Ik vroeg me eerder al af waarom alle kasten, wasbakken en dergelijke (ook in de Ikea winkels) met tape of beugels aan de muurt zijn bevestigd. Dit heeft alles te maken met de aardbevingen. Hoe schokkend het ook was, maar als ramptoerist vond ik het stiekem toch ook wel een mooie ervaring.

1. Jeannette:
    Hi Michiel,
    O jee, zo'n beving is wel eng dan! Hopelijk maak je dit niet teveel mee.
    Hoe zit het nu met die scooters ivm besmettingsgevaar? Ik kan me voorstellen dat er momenteel wat meer richtlijnen zijn.
    Have fun!
    groetjes, Jeannette
  2. Petra Arts:
    19 april 2021
    Een heel aparte ervaring Michiel en best wel spannend. Wel fijn dat je zo goedkoop iedere dag daar kunt eten. Hopelijk niet teveel aardbevingen. Nog veel plezier daar, maar dat gast vast lukken
  3. Ria Verbruggen:
    19 april 2021
    Wouwwwww Michiel, wat een ervaring, het gemak van winkelen en reizen alsook de aardbeving. Je gaat t koken weer verleren begrijp ik.
    Nou ja, geniet van alles en susses met solliciteren.
  4. Leo Huijs:
    20 april 2021
    Zo Michiel dat van die convenience stores kende ik niet. Da’s verrekte handig ! En ook het openbaar vervoer ! Moeten ze in Nederland ook doen ! Veel plezier en succes daar !